Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /var/www/html/kristalcase/config.php on line 16

Warning: mysql_connect(): Access denied for user 'facebook'@'83.150.74.156' (using password: YES) in /var/www/html/kristalcase/config.php on line 16

Deprecated: mysql_select_db(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /var/www/html/kristalcase/config.php on line 17

Warning: mysql_select_db(): Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /var/www/html/kristalcase/config.php on line 17

Warning: mysql_select_db(): A link to the server could not be established in /var/www/html/kristalcase/config.php on line 17

Deprecated: mysql_query(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /var/www/html/kristalcase/config.php on line 18

Warning: mysql_query(): Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /var/www/html/kristalcase/config.php on line 18

Warning: mysql_query(): A link to the server could not be established in /var/www/html/kristalcase/config.php on line 18

Deprecated: mysql_query(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /var/www/html/kristalcase/index.php on line 6

Warning: mysql_query(): Access denied for user ''@'localhost' (using password: NO) in /var/www/html/kristalcase/index.php on line 6

Warning: mysql_query(): A link to the server could not be established in /var/www/html/kristalcase/index.php on line 6
Kristal Case
Video Kuvaus Toteutus

Kristal

Kampanjan kuvaus

Mieliin nopeammin, tehokkaammin ja edullisemmin

Liittymä-kisassa parhaiten myy aina se, joka on ykkösenä ihmisten mielessä. Siksi uuden mainonnan linjan lanseeraus on aina iso investointi, jolle haetaan nopeasti tuottoa.

Syksyllä 2012 Saunalahti halusi lanseerata uuden mainonnan teemansa poikkeuksellisen tehokkaasti ja nopeasti – jopa ennen mainonnan aloittamista ja halvemmalla kuin mainonnalla voisi.

Tulevan kampanjoinnin keskiössä oli "Rikkaat ja Järjettömät", saippuasarjojen maailmasta lainattu perhe, jolla on enemmän rahaa kuin älyä, ja tämä teema piti tehdä suomalaisille tutuksi.

Halusimme lanseerata uuden konseptimme ainutlaatuisen ja muistettavan ilmiön kautta, johon ihmiset itse ottaisivat osaa ja levittäisivät sitä eteenpäin.

Lumivyöryn voi tehdä lumipalloilla

Itse eletty tarina on aina vahvin tarina. Niinpä loimme digilähtöisen, faktan ja fiktion välimaastossa seikkailevan tarinan, jonka suomalaiset kokivat täytenä totena useiden eri medioiden, välineiden ja offline-toimenpiteiden kautta.

Digitaalisissa ympäristöissä leviävä ilmiö pohjustaisi tulevaa mediamainontaa ja loisi sen ympärille uusia ulottuvuuksia.

Kuukausi ennen Saunalahden uuden mainonnan aloittamista alkoi tapahtua. Suomi sai uuden julkkis-tyrkyn nimeltä Kristal, seteleillä pehmustetussa tynnyrissä kasvaneen rikkaan bimbon. Pienillä mutta oikein sijoitetuilla vinkeillä annettiin kurkistusaukot tarinaan, jossa normaalielämän lainalaisuuksista täysin pihalla oleva tyttö luo itselleen pop-uraa isänsä rahoilla.

Kristalin julkisuus rakennettiin aivan kuten se tapahtuisi oikeassa elämässä, mukaan lukien "virheet" Kristalin omassa julkisuudenhallinnassa. Kristalin monipuolisen nettipresenssin ja henkilöhistorian rakentaminen alkoivat kolme kuukautta ennen mainonnan aloittamista. Kun tähti tuli julkisuuteen, hän oli jo etabloitunut blogaaja ja Suomen kesässä oikeasti keikkaillut artisti. Kristal julkaisi sinkun ja musiikkivideon, antoi haastatteluja ja pudotteli suustaan jättiläissammakoita. Tieto rikkaasta julkkistyperyksestä levisi nopeasti sosiaalisessa mediassa: Facebookissa, blogeissa, Youtubessa, foorumeilla ja lehdistössä. Kristal paisutti ilmiötä osallistumalla häntä koskevaan verkkokeskusteluun, väitteli, selitteli, puuskahteli ja vinoili.

Ketään ei pakotettu likettämään, vaan Kristalin edustama käsittämätön arvomaailma osui järkevän kansan kipuhermoon ja sosiaalinen media toimi alustana vastareaktiolle. Ihmiset rakastivat nauraa Kristalille ja ilmiön sosiaalinen potentiaali kapitalisoitui ennen näkemättömällä tavalla.

Media nimesi hänet Suomen Lady Gagaksi ja Kohu-Kristaliksi. Artistin herättämät tunteet noteerattiin jopa kansainvälisesti. Hänestä tuli syyskesän puhutuin ilmiö ja käsittämättömän tunnettu valtakunnanbimbo.

OMG!

Kristalia ohjasi reaaliajassa ryhmä, joka kokoontui päivittäin sopimaan seuraavista siirroista, reaktiosta ja myös siitä, milloin Saunalahti tuli esiin Kristalin takaa.

Kun lopulta Saunalahti paljasti olevansa Kristalin takana, oli hänen pop-uransa kestänyt tasan 792 tuntia. Paljastusta seurasi uusi kohu: Saunalahti oli kertonut vuosikymmenen mainostarinan. Ihmisten reaktiot kääntyivät positiivisiksi ja Kristalille osattiin nauraa uudesta syystä.

Kristalin paljastuminen ei kuitenkaan vähentänyt kiinnostusta häntä kohtaan. Media palaa hänen pop-uraansa tämän tästä, marraskuun alussa hän oli edelleen Spotifyn kuunnelluin suomalainen naisarstisti ja hänen musiikkivideotaan on katsottu kirjoitushetkellä 1,5 miljoonaa kertaa Youtube -videopalvelussa (enemmän kuin esimerkiksi yhtäkään Anna Abreun kappaletta), laskematta mukaan lukuisia ansiokkaita fanien tekemiä cover-versioita.

Ennen mediamainonnan aloittamista joka kolmas suomalainen tunsi Kristalin (eläkeläiset mukaan lukien), ja heistä joka neljäs tunnisti hänet Saunalahden mainoshahmoksi. Kampanjan alettua viikoittainen mainonnan seuranta kertoi, että uusi konsepti saavutti täyden tehonsa heti, eikä viiveellä kuten yleensä.

Digitaalista ympäristöä hyvin moniulotteisesti hyödyntänyt kampanja on ennennäkemätön suomalaisessa mainoshistoriassa.

Tulokset lukuina

» Lataa kampanjan tulosraportti.

Asiakas: Saunalahti

Kaj Wasastjerna, Markkinointijohtaja
Pekka Kyllönen, Markkinointiviestintäpäällikkö
Tommi Taponen, Copywriter

Mainostoimisto: Bob Helsinki

Kari Eilola, Copywriter
Saana Klemola, Copywriter
Lasse Kangasmaa, AD
Jenni Juntunen, Graafikko
Jukka Kurttila, Strategiajohtaja
Elina Autio, Projektijohtaja
Miia Länsimäki, Projektipäällikkö

Digitoimisto: Robot

Toni Tiusanen, Suunnittelija
Mikko Kalso, Luova johtaja
Kimmo Nurmisto, Tuottaja
Antti Korhonen, Graafikko
Jonathan Ben-Ami, Graafikko
Nooa Olaleye, Developer
Kimmo Reinikainen, Kuvaaja

Tuotantoyhtiö: Otto Tuotanto

Petteri Summanen, Ohjaaja
Katariina Lehtonen, Tuottaja
Natalil Lintala, Kristal

Mediatoimisto: Virta

Petri Soratie, Asiakkuusjohtaja
Michael Ovitz, Digital planner
Lasse Iskanius, Digital planner
Mika Häyrinen, CEO

Musiikkivideo: Pablo Films

Jaakko Itäaho, Ohjaaja
Jyri Paajamaa, Tuottaja

Valokuvat

Samuli Karala, Kuvaaja
Kirsi Pärni / Left & Right, Tuottaja

Kampanjan eksekuutio

KRISTAL SYNTYY

Warning: mysql_fetch_assoc() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /var/www/html/kristalcase/index.php on line 281